« Tillbaka till Pedagoginfo

Frukosten

Att äta frukost är en god vana, som hjälper din kropp att komma igång. De flesta människor sover mellan sex och åtta timmar varje natt. Under sömnperioden tillförs ingen energi och näring, utan kroppen använder sig av sina reserver. Efter nattens fasta behövs påfyllning, vilket gör frukosten till en viktig måltid (kanske dagens viktigaste). Det engelska ordet "breakfast" betyder ordagrant att "bryta fastan".

Hela kroppen fungerar bättre, och det är lätt att äta lagom mycket, om man äter regelbundet och fördelar energi- och näringstillförsel jämt över dagen. Livsmedelsverket rekommenderar att både barn och vuxna äter tre huvudmål och 1-3 mellanmål. Frukosten bör ge 20-25% av dagsbehovet av energi. Förutom att frukosten ska ge oss energi bör den också ge oss en fjärdedel av dagens behov av näringsämnen, bland annat vitaminer och mineraler.

Att ha ett dåligt frukostintag eller hoppa över frukosten helt har i studier visat sig ge försämrad effekt på såväl inlärning som kreativ förmåga och fysisk uthållighet (1, 2). Att hoppa över frukosten i hopp om att gå ned i vikt fungerar inte heller. Det tycks i stället finnas ett samband mellan övervikt och uteblivna frukostar.

Det är lättare att hålla sin normalvikt eller gå ner i vikt, om det finns kalciumrika livsmedel, som mjölk och mjölkprodukter, i kosten. Flera studier har pekat på ett samband mellan högt kalciumintag och lågt BMI (body mass index), vilket antyder att mjölkdrickare är smalare än andra (3, 4).

Frukosten är det mål som vi tenderar att variera minst. Ur näringssynpunkt är det inte heller nödvändigt. Huvudsaken är att man äter en väl sammansatt frukost.

En viktig grupp livsmedel att ha med i sin frukost är mjölk och mjölkprodukter såsom fil, yoghurt och ost. Livsmedelsverket rekommenderas en halv liter mjölk eller motsvarande mjölkprodukter per dag. Mjölk, fil och yoghurt ger inte så många kalorier men mycket näring - hela 18 av de 22 näringsämnen, som vi behöver. Det betyder att mjölk innehåller de flesta näringsämnena för kroppen.

Mjölk har alltid varit och är fortfarande ett av våra allra viktigaste baslivsmedel. I Sverige har vi druckit mjölk sedan stenåldern. Utan mjölk har det varit svårt att få i sig tillräckligt med näring här uppe i norr.

Här följer förslag på olika sorters frukostmat. Om man äter livsmedel från varje grupp så blir frukosten väl sammansatt.

- Mjölk, yoghurt, filmjölk
- Gröt, müsli, bröd
- Pålägg: ost, ägg, skinka eller leverpastej
- Frukt, grönsaker, bär eller juice

1. Vaisman, N. et al Arch Pediatr Med 1996; 150(10): 1089-92. 2. Wyon, DP. Int J Food Sci Nutr. 1997;48(1):5-12. 3. Kesko-Rahkinen, A. Eur J Clin Nutr.2003;57(7):842-53. 4. Zemel, MB. Am J Clin Nutr. 2004;79(suppl 5):S907-S912.

Av Lena Nyberg

Forskningschef, Skånemejerier

lena.nyberg@skanemejerier.se 

 Frukost -2